خرید و فروش گیربکس

دفتر خرید و فروش اینترنتی در نیر

  سایت الکتروموتوری، دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر را به خانه شما آورده است. در این دفتر آنلاین، شما می توانید هر نوع گیربکس را با مناسبترین قیمت خریداری نمایید. همچنین می توانید هر نوع گیربکس را به فروش برسانید.

نو یا کار کرده فرقی ندارد. فقط کافی است تماس بگیرید.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

آشنایی با گیربکس

گریبکس
گریبکس

گیربکس یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد. اهمیت گیربکس کم تر از موتور نیست.

دلایل اهمیت:

  1. هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی تواند بالاتر از این دور کار کند.
  2. این که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می تواند تولید کند.
  3. گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد. طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ دنده های مختلف و با سرعت ها و قدرت های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود.
  4. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود.
  5. وجود گیربکس در خودرو این امکانی را برای راننده فراهم می سازد. در این امکان بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد.

تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

آشنایی با عملکرد گیربکس

گریبکس
گریبکس

وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می شود.

به طور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخ دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ ها منتقل می شود.

مروری بر سیستم انتقال قدرت در موتور

قبل از این که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس های پیچیده بپردازیم. بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم.

شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است. گیربکس به وسیله کلاچ به موتور متصل می شود.

گریبکس
گریبکس

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان پذیر می سازد. همان طورکه در شکل بالا می بینید. وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می شود. زمانی که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است. اتومبیل می تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود.

وقتی کلاچ را رها می کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می شود. میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می کند.

میله و چرخ دنده های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می باشند. به طور مستقیم به چرخ دنده سبز رنگ متصل هستند. همانند میله سبز رنگ، زمانی که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می باشند و نیروی خود را از موتور می گیرند.

چنان که در تصویر بالا دیده می شود. میله زرد رنگ به طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است. چرخ ها را به حرکت در می آورد. بنابراین هرگاه چرخ ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ دنده های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می چرخند.

گفتنی است، هنگامی که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده های آبی رنگ، هرز می چرخد.

قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخ دنده های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین ترتیب که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه های آن وارد سوراخ های موجود در چرخ دنده های آبی شده و به آن ها قفل می شود.

دنده های مختلف

وقتی خودرو وارد دنده یک می شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ دنده های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ دنده های آبی رنگ شروع به چرخیدن می کنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می کند.

چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می کند و به چرخ دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می شود. ازآن جاکه این چرخ دنده کوچک تر است. سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش تر می شود.

همین طور هرچه دنده بالاتر می رود، چرخ دنده کوچکتری از چرخ دنده های آبی رنگ، درگیر می شود و سرعت افزایش می یابد.

زمانی که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ دنده های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

نقش گیربکس در تعویض دنده

اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می دانیم، باید ببینیم که گیربکس های واقعی در اتومبیل ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می کنند.

عملکرد گیربکس های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده ها بیش تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده ها را به میله اصلی قفل می کند نیز بیش تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه های بنفش رنگ می توانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می دهد. همان طورکه ملاحظه می کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به وسیله دسته دنده صورت می گیرد.

گریبکس
گریبکس

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

جدول حالتهای مختلف دنده

در جدول زیر خلاصه حالتهای دنده مشاهده می شود:

حالت  های دسته دنده: در این تصویر، دسته دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.

alt

دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد. هیچ کدام از دنده ها درگیر نیستند.

alt

دنده یک: وقتی دسته دنده را به سمت چپ حرکت می دهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می شود. با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می شود.

alt

دنده دو: با حرکت دسته دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می شویم. با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می شود.

alt

دنده سه: در این حالت وقتی دسته  دنده در وسط قرار می  گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می  شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می  شود.

alt

دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می گیرد. با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می شود.

alt

دنده پنج: با حرکت دسته دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می گیرد. مجدداً با فشار دسته دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می شود.

alt

دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می شود.

alt

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

پیشینه گیربکس

در ادامه به پیشینه گیربکسهای مختلف پرداخته می شود.

پیشینه گیربکس دستی

گیربکسهای دستی به عنوان جعبه دنده استاندارد شناخته میشوند. این قطعه، عملیات انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ ها را توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها انجام میدهند.

کلاچ مورد استفاده در گیربکس دستی، از نوع خشک بوده و معمولا عملیات انتقال قدرت، توسط پدال کلاچ پایی یا دسته دنده دستی، انجام می شود.

جعبه دنده های ۴ دنده دستی قبلاً در خودرو های دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی استفاده می شدند. در حال حاضر در صنعت خودرو سازی استفاده نمی شوند.

در حال حاضر جعبه دنده های ۵ و ۶ دنده دستی بیشترین کاربرد را در میان اتومبیل های استاندارد دارای گیربکس دستی دارند.

گریبکس
گریبکس

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

پیشینه گیربکس اتوماتیک

در سال ۱۹۳۹ که گیربکس های تمام اتوماتیک معرفی شدند. از آن پس این نوع گریبکسها در بسیاری از اتومبیل های مسافرتی به تجهیزات اختیاری یا استاندارد تبدیل شدند.

در صورت داشتن گیربکس اتوماتیک راننده فقط با پدال گاز و ترمز سر و کار دارد و این امر باعث افزایش راحتی رانندگان می شود.

همه انتقال با ترکیبی از چرخدنده های سیاره ای و یک دستگاه کنترل کننده حساس به سرعت انجام می شود که موقعیت دریچه هایی را که جریان سیالات هیدرولیکی را کنترل میکنند، تغییر میدهد.

گریبکس
گریبکس

اولین گیربکس اتوماتیک در سال ۱۹۳۷ توسط شرکت جنرال موتورز تولید و ساخته شد. این گیربکس نیمه اتوماتیک بودند که این گیربکس را گیربکس اتوماتیک یا ATS نامیدند.

در این سیستم انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده می شد. کادیلاک (Cadillac) و الدزموبیل (Oldsmobile) در اواخر دهه ۳۰ میلادی از جعبه دنده ATS استفاده می‌کردند.

البته بیوک (Buick) نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده ATS استفاده کرد. گیربکس های ATS خیلی زود از دور خارج شد و خریداران به رانندگی بهتر و لذت بخش تر با این نوع گیربکس پی نبردند.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

پیشینه گیربکس CVT

گریبکس
گریبکس

این گیربکس به علت ساده بودن و کوچک بودن، معمولا در خودرو های سایز کوچک به کار می رود که از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است.

تاریخچه ی طراحی و تولید گیربکس CVT به دهه ۱۹۵۰ میلادی باز می گردد.

CVT  مخفف ( Continuously Variable Transmission) می باشد که به معنای سیستم انقال قدرت متغییر یا انتقال قدرت پیوسته به عنوان نوعی گیربکس اتوماتیک تک سرعته مطرح است.

پیشینه گیربکس های خودکار

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

امروزه فاکتور آسایش در خودرو نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. خودروسازان به هر عاملی که لذت و خشنودی راننده را صلب می‌کند حساس هستند. جعبه‌دنده‌ی خودکار یکی از فاکتورهای مهم در خودروهای مدرن امروزی است ولی هر کدام از آن‌ها بیشینه‌ای دارند.

پیشینه گیربکس خودکار ایمنی

گریبکس
گریبکس

شرکت جنرال موتورز در سال ۱۹۳۷ شروع به ارایه جعبه‌دنده‌های نیمه خودکار کرد که آن را “جعبه دنده خودکار ایمنی” یا AST نامید.

در این سیستم انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده می‌شد. همچنین چهار دنده رو به جلو از مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای جنرال موتورز در آن تعبیه شده بود.

کادیلاک (Cadillac) و الدزموبیل (Oldsmobile) در اواخر دهه ۳۰ میلادی از جعبه دنده ATS استفاده می‌کردند، البته بیوک (Buick) نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده ATS بهره برد. عمر جعبه‌دنده‌ی ATS بسیار کوتاه بود و خریداران این خودروها اصلاً معتقد نبودند که با وجود این جعبه دنده وضعیت رانندگی بهتر و لذت بخش‎تر خواهد شد.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

پیشینه جعبه دنده Hydra – Matic

گریبکس
گریبکس

جعبه دنده Hydra – Matic  در سال ۱۹۴۱ با قیمت ۵۷ دلار یکی از آپشن‌‏های محبوب خودروها برای خریداران بود. به این دلیل که رانندگان از کلاچ برای تعویض دنده استفاده نمی‌کردند.

بر خلاف جعبه ‌دنده‌های خودکار امروزی، حالت پارک در این جعبه دنده وجود نداشت. در عوض هنگامی که راننده، گیربکس را در حالت دنده عقب قرار می‌داد و موتور را خاموش می‌کرد، به نوعی حالت پارک فعال می‌شد و مانع از حرکت اتومبیل می‌شد. این سیستم را می‌توان نمونه باز طراحی شده جعبه دنده ATS اطلاق کرد. این سیستم انتقال قدرت بسیار موفق عمل کرد به صورت انبوه و تجاری سازی تولید شد.

گریبکس
گریبکس

در سال ۱۹۴۱ نزدیک به ۴۰ درصد از خودروهای الدزموبیل از جعبه دنده Hydra – Matic استفاده می‌کردند.

در سال ۱۹۴۲ هنگامی که خودروساز آمریکایی تصمیم گرفت که تولید خودروهای سواری را متوقف کند و بیشتر بر روی خودروهای ساختمانی تمرکز کند. نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد از این جعبه‌دنده تولید و فروخته شده بود.

دلیل نامگذاری ۵۷ دلار بر روی نام این سیستم انتقال قدرت این بود که این جعبه دنده خودکار (که به صورت آپشن بر روی خودروهای الدزموبیل سال ۱۹۴۰ نصب می‎شد) ۵۷ دلار قیمت داشت.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339  

پیشینه گیربکسهای مجهز به Overdrive

گریبکس
گریبکس

جعبه دنده‌هایی که به Overdrive مجهز بودند از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی رواج یافتند. گیربکس‌های جدیدی که قابلیت Overdrive داشتند اغلب دارای چهار دنده رو به جلو یا بیشتر بودند. اغلب خودروسازان گیربکس‌های خودکار مجهز به سیستم Overdrive را در اوایل دهه ۸۰ میلادی بر روی خودروهای خود نصب می‌کردند.

دنده‌ی‌ Overdrive، آخرین (سبک‌ترین) دنده‌ی موجود در گیربکس‌ها است که با نسبت دنده‌ی مخصوص خود تنها قابلیت کاهش مصرف سوخت را دارند. این دنده افزایش سرعت خودرو را نسبت به دنده‌ی قبلی خود به همراه ندارد و سعی بر حفظ آن در کنار کاهش مصرف سوخت دارد.

در دهه ۸۰ میلادی اغلب خودروها به گیربکس اتوماتیک چهار دنده (سه دنده‌ی رو به جلو و یک دنده‌ برای حرکت رو به عقب) مجهز بودند، این در حالی است که اکثر خودروهای امروزی حداقل دارای ۵ یا ۶ دنده برای انتقال قدرت هستند.

در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی خودروسازان گیربکس‌های ۷ و ۸ سرعته و در برخی موارد ۹ سرعته را نیز به مشتریان خود پیشنهاد می‌دادند. اخیرا نیز تعدادی از خودروسازان از برنامه‌ی خود برای تولید نمونه های ۱۰ سرعته در آینده‌ی نزدیک پرده برداشتند.

گیربکس‌هایی که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند دارای قابلیت‌های فراوانی هستند. این گیربکس‌ها به واسطه‌ی چیپست رایانه‌ای که در خود دارند در کسری از ثانیه هزاران داده اطلاعاتی را جمع آوری و پردازش می‌کنند.

جعبه دنده‌هایی که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند برای تعویض فوق العاده دقیق دنده‌ها بسیار کارآمد هستند. آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط محیطی و جاده‌ای عملیات تعویض را انجام دهند. به طور مثال، هنگامی که راننده‌ای در جاده‌ی کوهستانی در حال حرکت است تعدادی از کنترلرهای جعبه‌دنده‌ی خودکار با معکوس کشیدن دنده در سرپایینی سرعت خودرو را کاملاً کنترل می‌کنند.

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

شماره تماس: 09929831339

دفتر اینترنتی خرید و فروش گیربکس در نیر

سایت الکتروموتوری یکی از بهترین مراکز آنلاین خرید گریبکس می باشد.

اگر به دنبال بهترین مرکز آنلاین برای فروش گریبکس خود هستید، سایت الکتروموتوری را به شما پیشنهاد می نماییم.

خرید و فروش انواع گریبکس نو و کارکرده در سایت الکتروموتوری فقط بایک تماس.

شماره تماس: 09929831339

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!
WeCreativez WhatsApp Support
در هر زمان پاسخ گوی شما هستیم
خرید و فروش عمده و تکی انواع الکتروموتور
Call Now Buttonکارشناس فروش