پرسشهای پیش از انتخاب جاروبرقی صنعتی

اگر سر و کار شما با جاروبرقی صنعتی است، پرسشهایی پیش از انتخاب جاروبرقی صنعتی را بیان نمایید.

مطمئن باشید که این پرسشها مفید واقع می شوند.

جاروبرقی صنعتی
جاروبرقی صنعتی

مقدمه

یکی از مهم ترین و کارآمد تجهیزات نظافتی برای محیط های صنعتی و نیمه صنعتی، جاروبرقی صنعتی می باشد. در صنایع و کارخانه های مختلف، آلودگیهای متفاوتی ایجاد می شود. صنایعی مانند: کارخانه تولید و پردازش مواد غذایی، داروسازی، آهن و فولاد، مواد شیمیایی، چوب بری، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و سایر صنایع، کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی

این صنایع بنا بر نوع کاربری و حجم فعالیت مرکز، آلودگی های متفاوتی تولید می نمایند. هر یک از این صنایع با توجه به وسعت و ظرفیت تولید در ایجاد انواع آلاینده ها سهیم هستند.

به منظور حفظ ایمنی محیط کار، جلوگیری از بروز اختلال در تولید و فرآیندهای صنعتی، حفاظت از سلامت کارکنان و هم چنین محیط زیست کنترل همه آلاینده ها ضرورت دارد.

به این شکل صنایع نیاز به استفاده از جاروبرقی صنعتی دارند. اما پیش از انتخاب جاروبرقی می باید سؤالاتی اساسی از خود بپرسیم.

سؤالات اساسی درباره جاروبرقی صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی طیف بسیار گسترده ای از کاربردها را در محیط های گوناگون در بر می گیرند. دستگاه ها دارای کارایی مخصوص به خود هستند و جهت گزینش جاروی مناسب باید شرایط محیطی سنجیده و به چند پرسش اساسی پاسخ داده شود.

جاروبرقی صنعتی
جاروبرقی صنعتی

نوع آلودگی چیست؟

پیش از بررسی ویژگی های جارو برقی صنعتی باید درک دقیقی از شرایط محیطی و نوع آلودگی داشت:

  1. پسماندها به شکل مواد پودری، گرد و غبار، مایع و یا ترکیبی از آن ها است؟
  2. مواد سمی و خطرناک هستند؟
  3. توده ای هستند یا در محیط پراکنده شده اند؟
  4. و … .

پاسخ به این پرسش ها صرفه جویی در وقت و زمان را در پی خواهد داشت.

استانداردهای نظارتی چه هستند؟

در بسیاری از صنایع مانند فرآورده های غذایی و دارویی، بهداشت و نظافت کامل یک ضرورت و الزام قانونی به شمار می آید.

در برخی صنایع آلاینده ها خاصیت اشتعال زایی، انفجاری یا سمی دارند. در چنین واحدهایی استفاده از ابزارهای ویژه و رعایت اصول و مقررات بهداشتی کاملاً ضروری است.

باید متناسب با نوع ماده جارو برقی صنعتی مناسب به کار گرفته شود. بنابراین آشنایی با استانداردهای پیش رو الزامی بوده و باید در مراحل انتخاب مکنده صنعتی در نظر گرفته شود.

استفاده از جاروبرقی صنعتی مداوم است یا متناوب؟

نظافت محیط های صنعتی و نیمه صنعتی با توجه به حجم ضایعات به وجود آمده و نوع کاربری محیط صورت می گیرد. این بدان معنا است که در بعضی موارد جمع آوری مواد طولانی مدت و پیوسته انجام می گردد. در برخی دیگر نیز نظافت در بازه های زمانی کوتاه تر و متناوب شکل می پذیرد.

بر همین اساس جاروها در رده های صنعتی دائم کار و نیمه صنعتی طراحی و تولید شده اند. دستگاه های مکنده مدام کار جهت نظافت های عمومی، تخصصی و برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می گیرند. جهت تمیز نمودن خطوط تولید و اطراف آن بسیار مناسب، کارآمد و مقرون به صرفه هستند. جاروهای نیمه صنعتی برای نظافت کارگاه های نیمه صنعتی و یا نظافت های منقطع به کار می روند.

ظرفیت مورد نیاز چقدر است؟

از تفاوت های دستگاه های جاروبرقی صنعتی می توان به تفاوت ظرفیت آن ها اشاره نمود. استفاده از مکنده ای بزرگ تر از ظرفیت مورد نیاز میزان بهره وری را کاهش داده و از طرف دیگر به کار بردن دستگاهی کوچک تر از آن چه که باید باشد، سبب از دست رفتن زمان و افزایش تعداد دفعات تخلیه مخزن می شود.

بنابراین پیش از تهیه یک مکنده صنعتی، حجم آلودگی و پسماندها باید مورد سنجش قرار گیرد تا بهترین دستگاه انتخاب گردد.

فیلتراسیونی مناسب چیست؟

سیستم فیلتراسیون ایده آل به نوع مواد و هم چنین الزامات قانونی برای آن صنعت بستگی دارد. ظرافت بافت فیلترها تعیین کننده کارایی آن می باشد. هرچه دقت ساخت فیلتر بالاتر باشد ذرات ریزتری را در خود نگه می دارد. به منظور جمع آوری مواد خاص مانند ذرات پودری، ذرات چسبنده، گرد و غبار، مواد داغ و … لازم است فیلترهای به خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

آیا جاروبرقی ضد انفجار یا ضد الکتریسیته لازم است؟

در محیط های پر خطری که مواد اشتعال زا و انفجاری در آن ها وجود دارد، با توجه به نوع ماده، جامد یا مایع بودن آن باید دستگاه های مکنده یا جاروبرقی ضدانفجار به کار گرفته شود.

یکی از نکاتی که در این شرایط در نظر گرفته می شود این است که نظافت عمومی محیط انفجاری باید انجام گیرد یا خود ماده انفجاری باید جمع آوری گردد.

تجهیزات جانبی مورد نیاز چیست؟

پس از انتخاب دستگاه مکنده صنعتی مناسب و سازگار با شرایط کاری، باید بررسی گردد چه لوازم جانبی کارآمدتر است.

به عنوان مثال برای نظافت فضاهای باریک و دور از دسترس و گوشه ها و کناره ها نازل های سرتخت به کار می رود. سطوحی با سطح مقطع کمتر به وسیله برس های گرد و یا مستطیلی تمیز می شوند.

هم چنین نوع ماده انتخاب لوله خرطومی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!
WeCreativez WhatsApp Support
در هر زمان پاسخ گوی شما هستیم
خرید و فروش عمده و تکی انواع الکتروموتور
Call Now Buttonکارشناس فروش